Een op de drie nieuwe verkochte auto’s in Nederland is elektrisch. In Noorwegen is dat bijna 90% en in China sprong de verkoop in één jaar tijd omhoog van 5% naar 16%. De drijvende kracht achter deze razendsnelle opmars is de kelderende prijs van batterijen. Vandaag kost de batterij van een Tesla 12.000 dollar en die van de Nissan Leaf 6.000 dollar.
Stel dat er in 1990 een Tesla was geweest, wat had de batterij dan gekost? Maar liefst een kleine miljoen, zo becijferde Hanna Ritchie van Our World in Data. In dertig jaar tijd is de batterijprijs met 98% gekelderd. Pas sinds enkele jaren heeft de elektrische auto commerciële kansen.
Deze trend zou ons optimistisch moeten maken over de energietransitie. Voor wie daar juist over sombert, heeft Our World in Data twee tips:
1. kijk naar data van de laatste paar jaar. 2018 is al te lang geleden.
2. kijk niet naar absolute aantallen, maar naar groeicijfers. Het aandeel elektrische auto’s op de weg is nog klein, maar de verkoop verdubbelt ieder jaar.
De uitdagingen waar de wereld voor staat zijn groot, maar er wordt ook hard gewerkt aan oplossingen. We delen regelmatig hoopvolle berichten en we vertellen erover tijdens onze Abdijsessies.