Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Of cijfers. Op het puntje van mijn stoel keek ik naar dit filmpje van het Amerikaanse congreslid Katie Porter. Tegenover haar zit de CEO van AbbVie, een farmaceutisch bedrijf. Porter wil weten of het klopt dat farmaceuten enorme bedragen kwijt zijn aan Research & Development, waardoor ze wel hoge prijzen móeten vragen voor hun medicijnen. Ze vraagt de CEO om cijfers.
Let eens op hoe Porter haar verhaal kracht bijzet doordat ze deze cijfers visualiseert. Gewoon met uitgeknipte rondjes gekleurd papier die ze op een Whiteboard plakt. De investering in R&D is een klein gekleurd rondje, het bedrag dat naar de aandeelhouders gaat een enorme cirkel. Mythe doorgeprikt, de CEO kijkt steeds verdrietiger.
Wat leerde ik van dit filmpje? Getallen alleen maken vaak weinig indruk; ze gaan het ene oor in en het andere oor uit. Ons brein verwerkt plaatjes veel sneller dan cijfers of tekst. We onthouden visuele communicatie beter en begrijpen het sneller. Wanneer Katie Porter alleen de cijfers had opgenoemd, dan was ik ongetwijfeld bij getal drie vergeten wat getal één ook alweer was. Nu blijft het in beeld. Porter laat bovendien zien hoe simpel het kan zijn. Natuurlijk, een flashy animatie is een lust voor het oog. Maar met kleurblaadjes en een schaar kom je er ook.
Een mooie tip dus voor iedereen die met cijfers wil overtuigen: getallen vervliegen; beeld blijft plakken.