Van Gare de Nord naar de Eiffeltoren – het kan tegenwoordig via fietspaden en fietsstroken. Nu is de wandelaar aan de beurt.
Tien jaar geleden was fietsen in Parijs nog gekkenwerk. Parijzenaren waren verknocht aan het rondscheuren in hun vierwieler en kampioen inparkeren op de centimeter. Daar moesten tweewielers met gevaar voor eigen leven tussendoor laveren. Maar het straatbeeld ondergaat in recordtempo een gedaanteverwisseling: auto eruit, fiets erin. De stad heeft inmiddels 320 kilometer aan vrije fietspaden. En volgende zomer, wanneer Parijs gastheer is van de Olympische spelen, moeten dat er 415 kilometer zijn.
15-minuten-stad
Drijvende kracht achter deze metamorfose is burgemeester Anne Hidalgo. Zij wil van Parijs een 15-minuten-stad maken: iedere inwoner moet binnen een kwartier van zijn huis een bakker, markt, dokter, speeltuin en café vinden. Te voet, per fiets of met het openbaar vervoer. Voor ons is dat gesneden koek, want de meeste Nederlandse steden zijn al 15-minuten stad. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Parijs zijn inspiratie haalde uit bijvoorbeeld Utrecht en Groningen.
Parijse fietsers eisen inmiddels gretig hun plek op. Twee jaar geleden werd hun aantal al geschat op een miljoen. En de auto moet het veld ruimen. Als het aan Hidalgo ligt, dan verdwijnen er de komende drie jaar 70.000 parkeerplaatsen op straat. Daar komen parken, speelplaatsen en tuinen voor terug.
De resultaten zijn nu al verbluffend. In 10 jaar tijd is het autoverkeer in Parijs met 40 procent afgenomen en de luchtverontreiniging met 45 procent. Ook brandweermannen en ambulancechaufeurs varen er wel bij. Zij mogen in noodgevallen gebruik maken van de brede fietspaden en zijn daardoor sneller op hun bestemming dan enkele jaren geleden.
En nu de voetganger
De overgang naar tweewielers gaat echter met vallen en opstaan. Want niet alleen de auto, maar ook de voetganger komt in het gedrang. Ze hebben bijvoorbeeld last van rondslingerende E-steps op de stoep. In een referendum stemden Parijzenaren dit voorjaar voor een verbod op deze stepjes.
Daarnaast gaat Parijs extra werk maken van de veiligheid voor voetgangers. De stad presenteerde daarvoor eind juni een nieuwe ‘straatcode’. Er komen meer brede trottoirs en autovrije straten in de buurt van scholen. Kinderen krijgen fietsles en de politie gaat ‘stoepovertreders’ strenger bestraffen.
Van 29 september tot 1 oktober verkennen wij Parijs te voet tijdens onze Inspiratiereis Parijs. Op ons wandelmenu staat de wijk Montmartre en de kerkhoven Père Lachaise en Montparnasse. Lees hier meer.